Hyvinvointia edistämässä

Vuoden 2023 alussa tehty sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus tuntuu jättäneen monille päättäjillekin epäselvyyttä tai muuten tulkinnanvaraisuutta, mitkä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät jäivät kuntien vastuulle.
On syytä huomioida, että hyte-työ on kuntien lakisääteinen tehtävä. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021 6 §): "Kunnan on edistettävä asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Kunnalla on ensisijainen vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin, kuten koulutus, varhaiskasvatus, kulttuuri-, nuoriso-, kirjasto- ja liikuntapalvelut."
Myös esimerkiksi turvallisuus- ja varautumisasiat sekä työllisyyspalvelut voidaan luokitella kunnissa hyte-työhön kuuluviksi.
Kunnille hyte-työ ei siis ole vain jokin kevyesti ohitettava asia, jonka sote-alue hoitaa. Jotta hyte-työ olisi tarkoituksenmukaista ja tuloksellista, sitä on myös johdettava pitkäjänteisesti ja sille on oltava nimetyt vastuutahot ja osoitetut resurssit.
Hyte-työ tarkoittaa suunnitelmallista toimintaa ja sen tavoitteena on lisätä väestön hyvinvointia ja terveyttä, vahvistaa osallisuutta ja turvallisuutta sekä ehkäistä sairauksia, päihdehaittoja ja syrjäytymistä. Työ on poikkihallinnollista ja monialaista ja se toteutetaan usein kunnan, hyvinvointialueen, kolmannen sektorin ja yksityisten toimijoiden yhteistyönä.
Ennaltaehkäisevällä ja vaikuttavalla hyte-työllä voidaan saada kustannussäästöjen lisäksi tuloja, kun työttömiä saadaan työllistymään.
Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyi valtion TE-toimistoilta kunnille 1.1.2025.
Vuonna 2025 yhden työttömän laskennalliset vuosikustannukset kunnalle ovat n. 8 000 euroa. Summa sisältää työmarkkinatuen, palvelukustannukset ja menetetyt verotulot.
Jokainen syrjäytynyt nuori on inhimillinen tragedia. Lisäksi syrjäytyminen maksaa Valtiontalouden tarkastusviraston laskelmien mukaan yhteiskunnalle noin 1,2 miljoonaa euroa.
Hyte-työn vaikutukset näkyvät usein vasta pitkällä aikavälillä ja eri tasoilla. Kunta voi arvioida työn vaikuttavuutta useilla menetelmillä. Tiedolla johtamiseen kuuluu hyvintointikertomuksen ja -suunnitelman laatiminen valtuustokausittain.
Myös erilaisin kustannus-hyötyanalyysien avulla voidaan arvioida ja mitata hyte-työn vaikuttavuutta. Niissä lasketaan, kuinka paljon hyte-toimet säästävät sote-palvelujen kustannuksia pitkällä aikavälillä; esim. tupakoinnin vähentäminen → pienemmät terveydenhuoltokulut → parempi työkyky.
Vaikuttavuuden arvioinnissa voidaan hyödyntää välillisiä mittareita; esim. lisääntynyt työkyky mahdollistaa työssä pysymisen pidempään ja panostus lasten ja nuorten hyvinvointiin parantaa oppimistuloksia.
Ei siis ole lainkaan samantekevää, miten hyte-työ kunnassa hoidetaan. Hyvin ja ennaltaehkäisevästi tehty hyte-työ pienentää sekä kunnan että koko yhteiskunnan kuluja, mutta ennen kaikkea se on kunnalta inhimillisyyden kosketus kuntalaisia kohtaan. Sillä kuntahan on kuntalaisia varten.